mandag den 22. august 2011

Telefonsamtale

Mig: Hej skat
Manden: Hej
Mig: Hvad så?
Manden: Er du hjemme? Er du det resten af dagen?
Mig: Ja, jeg tror jeg bliver hjemme og arbejder for at komme af med den her forkølelse
Manden: Kan du tage hende i aften?
Mig: Ja, men husk at din gamle kollega kommer kl. 21, så jeg kan hjælpe hende med at lave automatisk indholdsfortegnelse i Word
Manden: Ja, jeg skal bare lige hjælpe ven med at flytte en seng inden da
Mig: Det er helt ok. Hvordan gik det hos fysioterapeuten? (knæet gør jo ondt for tiden)
Manden: Jeg gik ikke. Jeg kunne ikke overskue det
Mig. *famler efter telefonen, som jeg taber i bar forbavselse* Du ved godt du stadig skal betale ikke?
Mande: Jo, men hvorfor skal jeg stå der og få at vide at jeg bare skal lave flere øvelser. Dem laver jeg bare derhjemme.
Mig: Ja jo men
Manden: Jeg gider ikke gå der mere. Tror det er slut nu
Mig: Okay. Du tager stadig ud til gruppesamtale ikke?
Manden: Det skal jeg nok
Mig: (hmm, det vælger jeg så at stole på!) Ok, vi ses senere
Manden: hej hej

Hvis han så lavede sine forpulede øvelser... Ej, nu er jeg ikke fair. Han står på sin balancebold i 4 minutter hver dag. Som nok er lige lidt mindre end han burde....

Men sådan er det med en depression. Så bliver man ligeglad.

Og sådan er det når man er pårørende. Så bliver man opgivende og tænker mest over de ligegyldige penge der - igen - er brugt og spildt. Det er ikke skide charmerende af mig. Det ved jeg. Især fordi det er mig der tjener 0 kr. hjem til husholdningen for tiden. Men det er stadig mig der er på netbank og prøver at holde styr på de sidste kroner og ører der er.
Depression - ligeglad. Pårørende - frustreret og opgivende.

Depressionen gør at man ikke har lyst. Til noget. Med raske folk der skal genfinde lyst arbejder man med motivation og mål. Med depressive arbejder man med at handle for at få vendt de ligeglade negative tanker og få lysten tilbage gennem gentagne gange at gøre forskellige handlinger (det kan være: købe ind, børste tænder, stå op, gå en tur etc.). På denne måde arbejder man med at vende de negative automatiske tanker. Det her er kognitiv terapi.

Manden er bare ligeglad.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar